אתגרי ניהול עסק עצמאי הם רבים ומגוונים ונוכחים בכל פן של ניהול העסק – שיווק, מכירות ויצירת צמיחה בהכנסות, ניהול כח אדם, שימור לקוחות, תפעול, פיתוח והתחדשות בשירותים או במוצרים, וכמובן שבהיבטים הפיננסיים.

חשיבות ניהול פיננסי נכון ותוכנית עסקית מקצועית היא כפולה: ראשית, מפני שבסופו של יום כל יתר האתגרים מתרגמים ל- או נובעים מ-איכות הניהול הפיננסי. למשל, קשה יותר לפעול להתרחבות כאשר העסק נמצא במצוקה תזרימית, או ניהול לקוי של כח האדם ושל מצבת הלקוחות החדשים והחוזרים משמעותם גידול בהוצאות וקיטון בהכנסות, כלומר, הפסד. שנית, היעדר ניהול פיננסי נכון כמוה כהיעדר היכרות עם העסק, עם חזקותיו וחולשותיו, עם ההזדמנויות והאיומים שבכוחו לצלוח, עם מנועי הצמיחה והגורמים המעכבים שבו. בעולם העסקי הרציונלי והמדיד, כמו גם בגישות פילוסופיות אלטרנטיביות– הדרך לשינוי וצמיחה מתחילה במודעות.

חשוב לומר, אין הכוונה להפוך כל בעל עסק לכלכלן או לרואה חשבון מוסמך לצורך ניהול פיננסי איכותי או הכנת תכנית עסקית, אלא הכוונה לפתח אוריינות פיננסית בסיסית ויכולת לזהות תמרורי אזהרה בזמן, תוך ראייה הוליסטית של העסק המאפשרת גם זיהוי כלים להתמודדות. למידע נוסף בנושא לחצו כאן

 

קיבצנו עבורכם מספר כלים המסכמים את כל התורה על רגל אחת:

  1. הכרת מושגי יסוד – אם אתם לא סגורים על ההבדל בין רווח גולמי לתפעולי, או אם לא בדיוק ברור לכם למה אתם לא רואים בבנק את מה שכתוב בדו”ח רווח והפסד, זה הזמן לשבת עם כלכלן, יועץ, או מחשב פתוח ולהגדיר לעצמכם לפחות את המושגים המופיעים בדו”חות הכספיים של העסק. שפה נכונה היא השלב הראשון להבנה.
  2. זיהוי מגמות שינוי – מעקב אחרי מדדים פיננסיים חשוב כמובן כדי “לדעת מה המצב בעסק”, אבל חשוב מכך – כדי לזהות שינויים. למשל, עלות המכר עומדת כעת על כ-35% מההכנסות. האם זה טוב? בגדול, נשמע סביר… אבל מה אם בחודש שעבר עלות המכר עמדה על 30%? או על 40%? כל תרחיש כזה טומן בחובו משמעויות שונות בתכלית לגבי העסק ולכן גם צעדים אחרים להתמודדות. לכן, יותר משחשוב להכיר את המדדים עצמם, חשוב מאוד לעקוב אחרי מגמות שינוי.
  3. ואם כבר מזהים מגמות שינוי, כדאי מאוד לדעת להסביר אותן – האם עלות המכר עלתה עקב התייקרות חומרי הגלם ואז נרצה לבחון את הספקים שלנו, או דווקא עקב ירידת מחירים בשוק, ואז נרצה לבחון את הסביבה העסקית והתחרותית ולשקול מהם שווקי היעד האידיאלים או מהן פעולות השיווק המוצלחות ביותר?
  4. ניהול הכולל תכנון מרכיבים כמותיים ומדידים – על מנת להפוך את הפן הפיננסי המאיים לכלי ניהולי בידי בעל העסק, רצוי לתרגם את החזון והשאיפות ליעדים עסקיים, לפרוט ולתכנן מהם המשאבים הנדרשים על מנת להגיע ליעדים אלה ומהן אבני הדרך אליהן יש להגיע. תכנית עסקית פנימית לעסק עוזרת לתרגם את החזון לפעולות מעשיות ואת ההתפתחות עסקית למדידה מול יעדים כמותיים – פיננסים ואחרים – בכדי לדעת האם הביצועים מהווים הצלחה או לא, וכיצד ניתן לשמר או לשפר אותם.

למעשה, האתגר הגדול בניהול הפיננסי הוא להתגבר על המחסום ולצלול למאגר הידע העצום שברשותכם. בהצלחה!