קניית עסק פעיל טומנת בחובה יתרונות רבים – שאחרי הכל מדובר בעסק פעיל, עם כל הציוד הנדרש, כך שגם אם מעוניינים למתג מחדש, התשתית הבסיסית והחשובה כבר קיימת. אולם רכישת העסק הקיים מצריכה סכום התחלתי לא מבוטל, אשר מרתיע אנשים רבים מלממש את הפוטנציאל העסקי בתחום זה. בשורות הבאות תוכלו למצוא מידע רלוונטי לכל הנוגע לצורך השגת מימון לקניית עסק קיים, כך שגם אם אין בידיכם את כל הסכום הדרוש באופן נזיל, תוכלו להתקדם מבחינה עסקית.

רבים תוהים איך רוכשים עסק קיים? איזה צעד צריך לבצע בכדי להתחיל את המסע בצורה יציבה ושקולה ככל הניתן? ובכן, ראשית חייב לוודא מה מצב העסק הקיים אותו רוצים לרכוש – אם מדובר בעסק אשר שקע בחובות כבדים ויצא לו מוניטין רע, אולי עדיף לשקול מחדש. אולם חשוב להדגיש כי לא כל עסק המוצע למכירה נמכר בשל קשיים כאלה ואחרים, לכן סקר השוק הראשוני ובדיקת העסק אותו רוצים לרכוש היא מהותית וחשובה לאין שיעור.

לאחר שמצאת את העסק אותו אתם מעוניינים לרכוש וביצעתם את כל בדיקות הרקע הרלוונטיות, עליכם לעבור לשלב הבא – השגת מימון לרכישת העסק, או במילים אחרות: לקיחת הלוואה לרכישת עסק קיים. קיימים מספר אפיקים רלוונטיים דרכם ניתן לקבל הלוואה לקניית עסקים קיימים, כאשר לכל אחד מהאפיקים דגשים ומאפיינים ייחודיים.

 

הלוואה לקניית עסק פעיל

 

המסלול הראשון והמוכר ביותר הוא לקיחת הלוואה לקניית עסק מהבנק:

לכל בנק קיים מסלול הלוואות ייעודי לעסקים, הלווה נדרש להציג לבנק מסמכים שונים, ביניהם תכנית עסקית, ובהתאם לכך הבנק יחליט אם ובאיזה גובה יעניק את המימון. היתרונות של לקיחת הלוואה לקניית עסק פעיל מהבנק הם שהגישה יחסית נוחה, ויש בנקים אשר מציעים הלוואה של עד 100 אלף שקלים מבלי להגיע לסניף בכלל. יחד עם זאת, חשוב לציין שבמסלולים אלו הריבית לרוב היא גבוהה היות והבנק רואה בעסק חדש סיכון גדול יותר מעסק קיים, כמו כן גבוה ההלוואה הניתן הוא אינדיבידואלי ובהתאם להיסטוריית האשראי של הלווה.

 

מסלול נוסף דרכו ניתן לגייס את המימון הדרוש בכדי לרכוש עסק פעיל הוא לפנות לקרן לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה

הקרן מעניקה לעסקים קטנים ובינוניים (לפי ההגדרה –  מדובר בעסקים שהמחזור שלהם אינו עולה על 100 מיליון ₪ בשנה) הלוואות בתנאים נוחים במיוחד בערבות המדינה, שהרי הקרן פועלת מטעם משרד הכלכלה.

הקרן מעניקה בין השאר גם הלוואה לקניית עסק קיים בתנאים נוחים – פריסת החזר התשלומים לחמש שנים ואפשרת לדחיית תחילת ההחזר בשנה (תקופת "גרייס"). אולם אחת הדרישות של הקרן היא מימון עצמי של 25% מהיקף ההשקעה לצד הצגת מסמכים רלוונטיים אחרים.

 

אפשרות שלישית ונוספת העומדת בפני המעוניינים לקחת הלוואה לקניית עסק קטן היא פנייה לקרן הפילנתרופית – האגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית

האגודה הוקמה במטרה לסייע לבעלי עסקים קטנים, אשר המחזור שלהם אינו עולה על 150 אלף ₪ בשנה. קהל היעד של האגודה הוא בעלי עסקים בני 24-70 בעלי עסק קיים או כאלה המעוניינים להקים עסק או לרכוש עסק קיים.

אם תפנו לאגודה בכדי לקבל הלוואה לרכישת עסק פעיל, תגלו כי גובה ההלוואה המקסימלי הניתן הוא 90 אלף ₪, אולם התנאים בהם היא ניתנת הם נוחים במיוחד ויכולים להתאים מאוד במצבים אלו. כמובן שההלוואה ניתנת בהתאם להצגת מסמכים רלוונטיים, ביניהם גם הצגת תכנית עסקית והוכחה בפועל כי בעל העסק עומד בה.

 

המסלול הרביעי והאחרון היא פנייה למקורות מימון חוץ בנקאיים בבקשה לקבלת הלוואה עבור קניית עסק פעיל

בישראל יש גופים חוץ בנקאיים רבים שמציעים הלוואות לרכישת עסקים בתנאים משתנים. אם בחרתם במסלול זה חשוב לבדוק היטב ממי לוקחים את ההלוואה ולהשוות תנאים וריביות בין מספר גורמים רב ככל שניתן.

 

לסיכומו של עניין, קיימים מספר מסלולים רלוונטיים בכל הנוגע להלוואה לרכישת עסק קיים. לכל אחד מהמסלולים יש את היתרונות שלו ואת החסרונות שלו, אולם כולם דורשים הצגה של תכנית עסקית כתנאי סף לקבלת המימון תכנית עסקית היא כלי חשוב מאוד בכל הנוגע לעולם העסקים ובמיוחד כאשר מדברים על עסק בצעדיו הראשונים.

חלק מבניית תכנית עסקית הוא גם תכנום החזר החוב שמצטבר במסגרת לקיחת ההלוואה, לכן חשוב מאוד להתייעץ עם גורם מקצועי ומוסמך בטרם פונים לאפיק מסוים. כך תוכלו לוודא כי ההלוואה אותה אתם עתידים לקחת היא המתאימה ביותר עבורכם מבחינת כל הפרמטרים ובמקביל תוכלו לקבל ייעוץ מקצועי, אמין ורלוונטי אשר יסייע לכם בצעדים הראשונים והכה קריטיים בעולם העסקים.