עסקים שונים זקוקים לפתרונות מימון שונים. בנקים וגופים פיננסיים שונים מציעים מגוון פתרונות מימון לעסקים, אחד מהפתרונות הללו הוא הלוואת בלון. הלוואת בלון היא הלוואה שלא בהכרח מתאימה לכל אחד, אך יכולה לספק פתרון יעיל לעסקים. כאן תוכלו למצוא את כל המידע הרלוונטי בנוגע להלוואת בלון, החל מהשאלה הכה טריוויאלית – מהי בכלל הלוואת בלון? וכלה ביתרונתיה, חסרונותיה ומי הם הגופים המציעים אותה.

 

מהי הלוואת בלון?

הלוואת בלון היא הלוואה המוצעת גם לעסקים וגם לאנשים פרטיים. מה שמייחד אותה מהלוואות אחרות זה העובדה שאין החזר תשלומים חודשי, אלא מחזירים בתום התקופה את כל סכום ההלוואה פלוס הריבית. מכאן גם נגזר שמה של ההלוואה – הקרן אותה קיבל הלווה "מתנפחת" בשל הריבית המתווספת ובתום התקופה שנקבעה מראש, הבלון "מתפוצץ" והלווה מחזיר את כל הסכום (בתוספת הריבית כמובן) למלווה.

למעשה, במידה והחלטתם לקחת הלוואת בלון, אתם תקבלו את סכום הקרן (הסכום אותו ביקשתם) במלואו בתשלום אחד ובמקום לתכנן תכנית תשלומים הפרוסה לאורך זמן, תחזירו את מלוא סכום הקרן בתוספת הריבית שסוכמה מראש בתשלום אחד. מועד ההחזר נקבע בעת לקיחת ההלוואה ויכול לעמוד על מספר חודשים או שנים ספורות (לרוב לא יותר מ-5 משנים). פריסה של מספר שנים נפוצה יותר במגזר העסקי היות ולרוב קרן ההלוואה היא גבוהה מאד, מאחר ולווים במגזר העסקי מעדיפים לנצל הלוואות בלון ללקיחת סכומי הלוואה גדולים.

בנוסף להלוואת הבלון הקלאסית שהוצגה לעיל, קיים גם סוג נוסף של הלוואות בלון בגרסה מעט יותר מרוככת. הסוג השני של הלוואות הבלון הוא מעין הכלאה בין הלוואת בלון להלוואה סטנדרטית. כלומר, הלווה מקבל את מלוא הקרן, אך במקום להחזיר בתום תקופת ההלוואה את כל הסכום של הקרן בתוספת הריבית, הוא יחזיר לאורך תקופת ההלוואה תשלומים שנקבעו מראש אשר נמוכים מגובה הקרן.

במקרה זה, בסוף המסלול הבלון שימתין ללווה הוא קטן יותר היות והלווה החזיר חלק מהכסף לאורך התקופה. בכדי לפשט את התמונה, אפשר להסתכל על זה כמו על רכישת דירה מהדיור הציבורי: הדייר משלם שכירות לאורך השנים ובמידה והחליט לרכוש דירה, הוא צריך להוסיף רק את הפער שנותר בין השכירות ששילם לאורך השנים לבין ערך הדירה.

 

למי מתאימה הלוואת בלון?

כפי שצוין לעיל, הלוואת בלון מוצעת גם לעסקים וגם לאנשים פרטיים, אך היא מתאימה יותר לעסקים. יחד עם זאת, היא לא מתאימה לכל עסק. בטרם לקיחת הלוואת בלון (בין אם מהסוג הראשון ובין אם מהסוג השני) עליכם לחשוב ולשקול טוב האם הלוואה מתאימה לכם. כמובן שמומלץ מאוד להתייעץ עם מומחים בתחום בטרם לקיחת ההלוואה, על מנת שתוכלו לראות את התמונה המלאה ובהתאם לה תקבלו החלטה מושכלת.

הלוואת בלון מתאימה בעיקר לעסקים המעוניינים להרחיב את היקף פעילותם וזקוקים לתזרים מזומנים מיידי בטרם הרחבת העסק תניב את ההכנסה הצפויה. היא מתאימה גם לעסקים הזקוקים לתזרים מזומנים מיידי ומצפים להכנסה גדולה ומשמעותית בעתיד הקרוב. גם עסק חדש יכול לקחת הלוואת בלון בהתאם לתחזית ההכנסות שערך, אך בעסקים חדשים הסיכון הוא יותר גבוה.

 

יתרונות של הלוואות בלון לעסקים

להלוואת בלון יש יתרון אחד בולט וברור – היא מעניקה תזרים מזומנים מיידי וההחזר הוא רק בתום תקופה ידועה מראש. היתרון גלום בעובדה שהלוואת בלון ניתנת רק לאחר שהלווה מוכיח כי יש לו בטחונות או הכנסות עתידיות אשר באמצעותם הוא מחזיר את ההלוואה, לכן ההלוואה מעניקה מרחב נשימה לעסקים שנקלעו לבעיית תזרים מזומנים אך מודעים להכנסה עתידית.

יתרון זה תקף גם להלוואת בלון המשולבת יחד עם החזר תשלום חודשי יחד עם בלון קטן יותר הממתין בתום תקופת ההלוואה. יתרון נוסף הוא העובדה שלרוב, הלוואות בלון הן דרך מצוינת לעסקים להשיג מימון בסכומים גבוהים שאינם מאושרים תמיד במסלולי הלוואות אחרים.

 

חסרונות של הלוואות בלון לעסק

מאחר ובהלוואת בלון הגוף אשר מלווה את הכסף יתחיל לקבל החזרים רק כעבור חודשים ואף שנים, הלוואה מסוג זה נחשבת הלוואה בסיכון גבוה. המשמעות המיידית הנגזרת מכך היא שהריבית בהלוואות בלון היא לרוב גבוהה מהממוצע בשוק. חסרון נוסף להלוואה זו גלום בכך שהלוואות בלון צמודות גם למדד או לריבית הפריים או למט"ח.

כמו כן, בסופו של יום, העסק נדרש להחזיר סכום לא מבוטל של כסף בתשלום אחד, כך שעסק שנקלע להוצאה לא מתוכננת או לא תכנן את צעדיו כראוי עלול למצוא את עצמו בבעיה כלכלית לא קטנה ברגע שיגיע מועד פרעון ההלוואה.

 

איפה נרשמים לקבלת הלוואת בלון לעסק?

במידה ולאחר שקראתם וקיבלתם את המידע הרצוי לכם על הלוואות בלון, החלטתם לגייס את ממונכם בדרך זו, ודאי תרצו לדעת היכן ניתן להגיש בקשה להלוואת בלון. למעשה, הלוואות בלון (משני הסוגים שצוינו לעיל) מוענקות גם על ידי הבנקים וגם על ידי גופים פיננסיים חיצוניים, למשל: קרנות מימון, חברות כרטיסי האשראי, חברות ביטוח וחברות מימון וגיוס אשראי פרטיות.

חשוב לזכור, בטרם לקיחת ההלוואה עירכו סקר שוק ולימדו על האפשרויות והחברות השונות בשוק. לצורך קבלת מידע מפורט ויעיל מומלץ להתייעץ עם מומחה בתחום, שכן הלוואת בלון היא הלוואה מעט יותר מורכבת מאשר הלוואות אחרות ודורשת תכנון מוקפד והדוק מראש.

לאחר שהחלטתם לקחת את ההלוואה ובחרתם גוף פיננסי אשר ממנו אתם מעוניינים לבקש את הלוואת הבלון, זכרו שעליכם להוכיח בטחונות קיימים או הכנסות עתידיות אשר באמצעותם אתם מתכוונים להחזיר את ההלוואה.

לאחר שתצליחו להוכיח כי יש בידיכם להחזיר את ההלוואה במלואה, תצטרכו לשעבד את הביטחונות / ההכנסות העתידיות לטובת ההלוואה.בקשת השיעבוד של נכס או בטחונות כנגד לקיחת הלוואה היא בקשה נפוצה ולגיטימית במגזר העסקי היות וסכומי ההלוואות גבוהים בהרבה מהסכומים המבוקשים בהלוואות פרטיות.